Mahdyar Blog

وبلاگ آرش میرزازاده

Mahdyar Blog

وبلاگ آرش میرزازاده

هیچ ادعایی نداریم:
فقط می‌خوایم دور هم یکم
بخونیم و فکر کنیم و بنویسیم!
ان‌شاءالله امام‌زمان«عج» از دستمون راضی باشه...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

کهکشان راه شیعی

يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲ ب.ظ

بسم‌الله


به امر برادر عزیزم چند خطی مختصر می‌نویسم.
حرف اگر حرف دل باشد لاجرم بر دل نشیند؛ این همان اول چیزیست که از خواندن اشعار «کهکشان راه شیعیِ» امیرحسین حنائی عزیز دستگیرم شد.
شعر نیایش معشوق است و اسرار خلوت، پس قدر دارد و حمدالله قدر دانسته شده. استادی می‌گفت:« هرکه نمازش را بخواند و آن را بشناسد، قدر فرصت دعا را خوب می‌داند! چرا که نماز حرمتی دارد، آداب و اصول و حیایی دارد، قائده‌ای و روشی مشخص دارد، اما دعا برای آن است که هرچه دل تنگت می‌خواهد بگویی، پس این فرصت را اهلش نکو قدر می‌دانند!»
حال نه عین این کلام اما لُبش همین بود که گفتم و این قدر در شعر امیرحسین مشهود است!


شعر در امتداد جوشش از خانه دل به منزلگاه فکر رسیده و به حد خود مجال کمال یافته است. این به آن معناست که فرای جوزدگیِ عشقِ فرایِ اندیشه، کلام برآمده از درنگ و درک و شهودی در باب معشوق است نه هذیانی از سر شهوت بر سر زبان. سخن عاشقانه‌ای بهیوده نیست، شوقیست که با تعمل محرم شده است.


اشعار در دو باب خدای و اهلبیتش مجال بروز یافته‌اند و گهی از شوق وصال و گاهی دیگر از درد فراق حکایت دارند!
برای من اینگونه نبوده که کتاب همچون محرمی به خلوت، همنشین صبح و شام باشد، نه، کتاب احوالی دارد و تا آن حال مهیا نشود مجال وصال میان ما نیست؛ عمده اوقات نیز که به روزمرگی و بطالت می‌گذرد به همین منوال است!
اما آن هنگام که لحظه وصال رسد، حکایت از آن دارد که حال یا خوش است و یا بد، اصلا خود کتاب هم در این وادی سیر می‌کند و نقطه وصال همان نقطه اشتراک احوالاتمان است!

قِسم اهل‌بیت رسول«ص» چهار باب بیشتر ندارد (علویه، حسینیه، رضویه و مهدیه) و از آن ده باب نداشته فاطمیه‌اش بد دل را می‌سوزاند. امید دارم همانطور که میدانم مراد دل خود حسین عزیز نیز همین است، این منظومه را در آثار بعد کامل رصد کنیم و جان به انوارش بسپاریم.

قرار برین بود که سخن کوتاه بگوییم و در باب نقد، اما چون حرف دل باز شود به خوب و بد رفتنش دست دیگریست! نقد عیوبش بماند به پای دیگران، ما بیشتر از احوالمان گفتیم و نیکی‌اش و به همین بسنده می‌کنم.
باشد که هر که احوال و دل و فکری را نور عشق بخشیده، خدایش خود پاداش دهد!

 


وسلام علی عبادالله صالحین

بنده خدا آرش میرزازاده
۱۳۹۹/۰۷/۱۱
______________
📚 #کتاب_خوب
#کهکشان_راه_شیعی

#امیرحسین_حنائی

طرح جلد کهکشان ره شیعی(می‌توانید کتاب را از طریق لینک قرار داده شده در قسمت پیوند روزانه تهیه کنید)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی